fbpx

Fitheid kent geen tijd

Energie na kanker: fitter worden, hoe dan?

Graag wil je als cancer-survivor aan de slag om je leven weer op de rit te krijgen. En je energie na kanker is hiervoor heel belangrijk. De dagelijkse activiteiten, je werk, gezin, hobby, vrienden en familie. Stapje voor stapje werk je eraan om je dagen weer lekker en zinvol te vullen. Hoe kun je er nu voor zorgen dat dat zo goed als mogelijk gaat lukken? Dat je beetje bij beetje fitter wordt en steeds meer energie hebt?

Een veel gehoorde en zeer terechte vraag. En voor iedere cancer-survivor is dat ook weer anders. Afhankelijk van de behandelingen en je lichaam heeft de een meer energie dan de ander. Ook wat terug kan komen verschilt per persoon. Doel is om het maximale eruit te halen. Maar hoe beïnvloed je je energie na kanker positief?

 

  1. Neem de tijd om je energie te laten groeien. Luister daarom goed naar je lichaam en blijf net onder de grens van wat maximaal is. Neem er bijvoorbeeld 1 jaar voor om de meeste fitheid en dus energie na kanker te laten groeien.
  2. Geef er aan toe. Als het lichaam om rust vraagt, dan mag je dat ook geven. Het is zo en het mag er zijn. In de fase van rust krijgt het lichaam juist de tijd om te herstellen. 
  3. Ga bijvoorbeeld wandelen. Bewust en met aandacht voor jezelf. Kijk naar wat je aankan. Zelf heb ik iedere ochtend een wandelmeditatiemoment door de dag uit bed te starten met 1.1 km wandelen in de natuur. Wat een rust en oplaadmoment voor mij. Ga eens na wat jij fijn vindt. Alleen of samen met iemand of in een groep? En hoe ver wil je gaan? Ieder dag aan beweging doen is belangrijk voor je lichaam en geest. Plan deze tijd in in je agenda.
  4. Neem je dagritme onder de loep. Hoeveel moet je van jezelf? En hoeveel mag je van jezelf? En natuurlijk hoeveel mag je laten van jezelf? Als de verhouding scheef ligt, veel op het moeten, dan legt dat automatisch een druk op je schouders. Dit gaat ten koste van je fitheid en dus energie. Maak een lijstje met wat je op een dag moet en wat je op een dag mag. Het lijstje van het moeten bestaat uit maximaal 2 dingen en het lijstje van het mogen uit maximaal 4. Alles wat mag en wat je niet doet, komt een andere keer. Zou bewegen ook bij je lijstje van moeten kunnen staan?
  5. Vraag hulp. Vraag hulp als het niet gaat en je wilt toch iets gedaan hebben. Door hulp te vragen houd je energie over voor andere dingen. Je omgeving denkt dat je beter bent en is minder behulpzaam dan toen je ziek was. Dat is niet erg en dat is zeer begrijpelijk. Echter jij bent degene die dat moet aangeven.
  6. Praat over je fitheid en energie. Praat over waar je grenzen liggen in je gezin/relatie/hechte omgeving. Geef aan als het teveel is, bespreek je energie. Zo krijgen je naasten meer inzicht in wat je wel en niet kan.
  7. Tja, dat is een ding. In het begin weer aan de slag gaan kost veel energie. Je werkdag begint al bij het opstaan om vervolgens naar je werk te gaan. Dit vraagt al veel energie. Hopelijk word je goed begeleid op je werk en mag je taken uit je eigen functie doen die geen druk leggen. Hopelijk is er ook ruimte om aan te geven wat er wel en niet kan bij jou. Mag je flexibel werken, komen en gaan wanneer jij wilt. Ach zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zoek goede begeleiding om goed te integreren in je werk, zodat je werkt aan je energie en je fitheid, ook als je op het werk bent.

 

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn of schrijf je in voor de nieuwsbrief en kies jouw cadeautje.

Hulp nodig? Vind jouw coach in de vertrouwde CoachClub >>

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Elsbeth

Elsbeth

Mijn passie voor het medische en het zorgen voor de medemens brengen mij bij Shit or Shine. Als leefstijl- vitaliteitscoach en remissiecoach breng ik kanker en leefstijl samen. En speciaal voor de vrouwelijke cancer-survivors draag ik graag mijn steentje bij.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over ons

Shit or Shine is ‘the place to be’ voor vrouwen met of na kanker. Met een gratis online magazine, trainingen en community helpt Shit or Shine je om fitter te worden en de kracht te vinden op weg naar een goed herstel.

Meer over ons >>
Bekijk onze auteurs >>

Categorieën