Als cancer-survivor worstel je met de angst en zorgen dat je kanker terug komt. Misschien denk je er de hele tijd aan of doet alsof het er niet is. Of je beheerst het redelijk goed. Het maakt uit hoe je ermee omgaat, want de angst of zorgen om herhaling blijven bij je.

Angsten zijn normaal, maar het is niet altijd gemakkelijk om mee te leven.

Om verder te kunnen gaan met leven is het fijn als je wat meer begrijpt over angsten en over de dingen waar je vrede mee kunt hebben.

Het is voor altijd bij je

Angst voor herhaling verdwijnt nooit. Soms steekt het weer de kop op, zomaar uit het niets. Nou ja, iets zal je angst opwekken, bijvoorbeeld de MRI die je moet ondergaan of een familielid die kanker krijgt of iets heel kleins. Ongeacht hoe klein je risico op herhaling is, er zullen momenten zijn dat je je zorgen maakt dat je kanker (mogelijk) is teruggekomen.

Het is rationeel (en oké) om herhaling te vrezen, maar het kan je overweldigen

Het is rationeel om je zorgen te maken dat je kanker terug zou kunnen komen. Het is niet abnormaal of vreemd om deze gevoelens te hebben. Iedereen heeft ze. Angst heeft de neiging om te overheersen wanneer het wordt genegeerd en heeft dan een slechte invloed op je geluk en mentale gezondheid. Wanneer je angst overweldigend wordt, is dat een teken dat je er iets aan moet doen. Het negeren of doen alsof het er niet is, maakt het alleen maar erger. Het goede nieuws is dat je er iets aan kunt doen. Erken het gevoel, identificeer hoe je je voelt en zoek dan hulp.

Je kunt je angst verminderen of zelfs ‘comfortabel’ maken

Alleen omdat je angst rationeel en altijd aanwezig is, wil nog niet zeggen dat je die niet kunt verminderen. Angsten kun je in de hand houden. En als je dat lukt dan kun je met die angsten prima leven. Wat je nodig hebt, is de juiste mentaliteit. Een mentaliteit waarbij je je op je gemak voelt met je angst, deze toe te staan en te accepteren en die je kan loslaten.

Heb je last van je angsten dan is het tijd op los te laten. Het leven is rommelig en moeilijk. En er is altijd iets te vrezen. Je kunt morgen door een auto worden aangereden. Of misschien heb je te maken met de dood van een geliefde. Het hoort allemaal bij het leven. Laat het gaan en leer er mee leven. Laat de angst je niet inhalen. Laat de herhalingsangst achter je.

Hier zijn 5 tips om je te helpen je herhalingsangst te verminderen en te beheersen en vrede te sluiten met je kanker.

Ken je triggers

Je moet begrijpen wat je angst veroorzaakt.
Wanneer word je angst het duidelijkst?
Let op wat je triggert – en hoe je lichaam en geest erop reageren. Herinner je je het moment dat de diagnose werd gesteld?
Hoe manifesteert je angst in jou?
Deze kennis helpt je te bepalen hoe je het beste met je angst om kunt gaan.

Ontwikkel jezelf

Begrijp je echte risico op herhaling, waarom het gebeurt en de symptomen. Het verbaast me vaak dat vrouwen zich niet laten informeren, maar toch bang zijn voor dingen die niet echt zijn. De beste manier om jezelf te onderwijzen, is door met je arts te praten. Stel vragen en word nieuwsgierig naar welke symptomen je moet uitkijken en wat je moet doen als je je zorgen maakt dat er iets niet klopt. Kennis is macht, dus gebruik het in je voordeel.

Blijf verbonden

Het is veel gemakkelijker om de angst voor herhaling te overwinnen door je leven te leiden. Maar hier gaat het om leven: je moet verbonden blijven met andere mensen. Je leven leiden betekent uitgaan met mensen van wie je houdt, in vertrouwen nemen en openlijk naar hun problemen luisteren. Zo kom je uit je eigen bubbel en de wereld in. Dat is een deel van hoe je angst overwint. En als je over je angst moet praten, zoek dan iemand die je vertrouwt met wie je kunt praten. Ofwel een vertrouwde vriend of familielid, een steungroep of een professional. En als degene die je vertrouwt, jou niet helpt, zoek dan iemand die dat wel kan.

Geef prioriteit aan wellness

Een deel van je leven leiden betekent zorgen voor je eigen mentale, emotionele en fysieke welzijn. En dat betekent ook dat je doet wat je kunt om gezond te zijn. Je hoeft niet perfect te eten, elke dag te sporten en alcohol volledig op te geven. Maar de waarheid is dat je je kansen verkleint als je goed voor jezelf zorgt. Sommige voedingsmiddelen helpen kanker te bestrijden, alcohol is (helaas) geen beste vriend van (borst)kankeroverlevenden en lichaamsbeweging vermindert het risico op recidief (het 10-jaars overlevingspercentage voor kanker is hoger voor patiënten die regelmatig sporten na kanker dan degenen die niet. Je moet niet alleen zorgen voor je fysieke welzijn, maar ook voor je mentale en emotionele welzijn.

Effectief stressmanagement kan je helpen een gelukkiger en gezonder leven te leiden (en het kan zelfs je kansen op overleving op lange termijn helpen verbeteren). En de angst voor herhaling veroorzaakt stress naast de normale dagelijkse stress die door het leven wordt veroorzaakt.

Het is belangrijk dat je manieren vindt om je stressniveaus te beheersen en te verminderen.

Er zijn talloze manieren om dat te doen en elk heeft zijn eigen voordelen. Het gaat erom wat uiteindelijk voor jou werkt. Hier zijn enkele gezonde coping-gedragingen die je kunnen helpen omgaan met jouw stress:

Logboek

Oefen dagelijkse dankbaarheid
Mediteer regelmatig
Regelmatige massagetherapie
Word lid van een steungroep
Heb een plan en volg het op

De laatste tip is om een plan te ontwikkelen op basis van wat je angst opwekt, hoe je angst zich bij je manifesteert, wat je weet over je risico op herhaling en wat je kunt doen om je risico (en je stress) te verminderen. Een deel hiervan zal variëren, afhankelijk van je specifieke angst. Er zijn echter verschillende stappen die je kunt volgen:

Stap 1: Erken de angst. Onthoud dat angst eerder de controle overneemt als je het probeert te negeren of te doen alsof het niet bestaat. Wees eerlijk tegen jezelf over het bestaan ervan.

Stap 2: Noem je angst. Wees specifiek over waar je bang voor bent en waardoor het wordt veroorzaakt.

Stap 3: Wees nieuwsgierig. Op basis van waar je bang voor bent en waar het vandaan komt, kun je nieuwsgierig worden naar hoe je anders met deze triggers zou kunnen omgaan die je angst zouden kunnen verminderen.

Stap 4: Maak je actieplan. Stel op basis van wat je hebt gevonden een passend actieplan op om je te helpen met je angst om te gaan en voer het uit wanneer je het nodig hebt.

 

Succes! No fear

 

Bron:

Bovenstaande informatie is een grove vertaling van https://www.yourtango.com/experts/heather-moulder/overcoming-fear-anxiety-and-worry-of-breast-cancer-recurrence-so-you-can-move-on