fbpx

Een lastig hoofd

door | mei 4, 2021 | Energie, Leefstijl, Vertrouwen | 0 Reacties

Een overprikkeld hoofd

Herken je dit? Je hoofd voelt vol en overprikkeld en je kunt je niet goed concentreren. Je werkgeheugen lijkt gekrompen en herinneren gaat lastig. Je loopt naar de keuken, maar hebt werkelijk geen idee wat je daar ging doen. Je hebt regelmatig een kort lontje. Om het minste of geringste voel je je uit het veld geslagen, geïrriteerd of boos. Het liefst wil je je ogen dicht doen, je vingers in je oren. Geen prikkels meer! Er kan gewoon niets meer bij. Punt. Misschien voel je verdriet en somberheid, omdat het niet meer gaat zoals vroeger. Wees dan mild voor jezelf en gun jezelf dit te voelen. Het is ook niet niks waar je mee te dealen hebt. Het is een rouwproces waar je doorheen gaat. En daar mag je alle ruimte voor nemen en ook hulp bij vragen. Je staat hierin niet alleen.

Luisteren naar signalen

Een van de dingen die kanker mij cadeau gedaan heeft, is een hoofd dat snel vol, moe, dof en overprikkeld voelt. Als ondernemer is dat vaak niet handig. Sterker nog, het is vaak uitermate irritant, stom en frustrerend. Ik moet dan stoppen, terwijl ik net zo lekker ging. Of rusten, terwijl ik dat stiekem toch niet doe. En dan moet ik het dus bekopen, want bijkomen duurt tegenwoordig twee keer zo lang. Toch kan ik het ook anders zien. Waar ik vroeger keer op keer over mijn grens kon gaan en negeren wat me lichaam me vertelde, zo kan dat nu niet meer. De signalen zijn zo sterk dat ze niet te negeren zijn. Dus geef ik eraan toe, omdat het niet anders kán. Ik zie dat ondertussen als iets moois: mijn lichaam dwingt me vriendelijk tot liefdevolle zelfzorg.

Geef je hoofd vrijaf

Als jij dit leest, heb je waarschijnlijk net als ik kanker gehad. Dikke kans ook dat je er allerlei restklachten aan over hebt gehouden, waaronder een ‘lastig hoofd dat niet meewerkt’. Bedenk je dan dat je hoofd er niets aan kan doen. Die heeft ook een klap gehad en doet gewoon wat hij hoort te doen: denken. En vaak ook nog met de belangrijke missie om jou te beschermen tegen pijnlijke gevoelens. Natuurlijk is dit niet zo constructief, maar het helpt wel om het zo te zien.

En weet je, je hoofd heeft het ook moeilijk als het te lang door moet gaan. Dus misschien kun jij het een handje helpen. Wees er lief voor en kies ervoor om het even vrijaf te geven i.p.v. erop af te geven. Vaak zijn de momenten waarop je hoofd niet meewerkt, ook momenten waarop het in de ban is van angst, piekeren, overmatig denken. Kijk of het je lukt om deze momenten te zien als uitnodiging om jezelf rust toe te staan en even niets te doen. Ook als je een lange to do lijst hebt en vindt dat je van alles moet. Geef je hoofd vrijaf, zodat jijzelf tot rust kunt komen.

Een oefening voor innerlijke rust

Deze oefening in Mindfulness kan je helpen als je hoofd vol en overprikkeld voelt of als er piekergedachten zijn. Het helpt je om van denken naar voelen te gaan.

🌿  Zoek een plek waar je niet gestoord kunt worden en ga stevig rechtop, maar ook ontspannen zitten. Als zitten moeilijk voor je is, ga dan lekker liggen

🌿 Haal een paar keer diep adem

🌿 Sluit eventueel je ogen

🌿 Voel hoe je voeten contact maken met de grond en je billen met de bank of stoel (of voel hoe je lichaam gedragen wordt als je ligt)

🌿 Scan kort je lichaam op spanning en kijk of je die op je uitademing wat kunt loslaten. Let hierbij op schouders, billen, kaken, ogen en handen. Maak alles zacht. Tover een zachte glimlach op je lippen of leg een hand op je hart.

🌿 Zeg tegen jezelf, in jezelf of zachtjes hardop: “Ik gun mezelf even rust”, “ik kies ervoor om niet mee te gaan in deze gedachte” of “ik hoef nu even helemaal niets”.

🌿 Voel in je lichaam wat er gebeurt als je deze keuze maakt en de zin uitspreekt. Blijf je focussen op je lichamelijke sensaties en je adem.

🌿 Als er weer een gedachte komt, herhaal je het gewoon. Blijf contact houden met je lichaam. Mocht er angst opkomen, doe dan je ogen open, focus je op je ademhaling en voel hoe die in- en uitstroomt.

🌿 Wees mild! Elke keer dat je een (onrust veroorzakende) gedachte opmerkt, heb je weer een nieuwe kans. Het gaat er niet om dat je niet mag denken, het gaat om het opmerken. Dat is de oefening

Een liefdevolle keuze voor jezelf

Door deze oefening vaker te doen, oefen je in het leren waarnemen van je gedachten, i.p.v. dat je je gedachte bént. Je maakt dan ruimte voor wat onder die gedachten zit. Hoe drukker het hoofd, hoe meer emotie er vaak is. En emotie wil maar een ding: gevoeld worden. Zie emotie als energie. Energie wil stromen, niet vastgezet worden door veel denken en piekeren. De oefening helpt je ook om je bewuster te worden van je lichaam. Contact met je lichaam houd je in het hier en nu, waardoor je gedachten tot rust komen. Geef jezelf toestemming om gewoon even te zijn en niets te hoeven. Elke keer dat je dit oefent met aandacht en vriendelijkheid, is dat een liefdevolle keuze voor jezelf. Een keuze die zorgt voor meer rust in je hoofd en ontspanning in je lichaam, iets wat juist na kanker zo welkom is. Ik wens je veel succes en ontspanning!

Liefs,

Josien

 

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn.

Hulp nodig? Vind jouw coach in de vertrouwde CoachClub >>

Geschreven door: Josien

Hoi ik ben Josien. Ik ben ervaringsdeskundige en werk als (Zijnsgeoriënteerd) coach en yogadocent. Ik schrijf, dicht en podcast over bewustwording, zelfontwikkeling en ondernemerschap na kanker. Ik doe dat met openheid, bevlogenheid en een vleugje humor vanuit mijn persoonlijke en professionele ervaring.

Over ons

Shit or Shine is ‘the place to be’ voor vrouwen met of na kanker. Met een gratis online magazine, trainingen en community helpt Shit or Shine je om fitter te worden en de kracht te vinden op weg naar een goed herstel.
Meer over ons >>
Bekijk onze auteurs >>


0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ook interessant…