fbpx

Contact

10 Tips voor fijne feestdagen

Tips Voor Fijne Feestdagen

We zitten alweer in de laatste week voor Kerstmis. Kerstmis is een moment van samen zijn met familie en iedereen die je dierbaar is. Genieten aan tafel met mooie verhalen, terugblikken op het afgelopen jaar, spelletjes doen en heerlijk eten. Toch horen wij regelmatig terug dat mensen die leven met kanker Kerstmis als een kleine crisis beschouwen.

Door gebrek aan energie kun je niet alle dagen meedoen, waarbij het gevoel van respect voor elkaar soms wat weg is. Ook wil je graag net als andere jaren weer het lekkerste op tafel hebben, de leukste cadeautjes gekocht hebben voor onder de boom, het huis in kerstsfeer hebben. Allemaal dingen die veel energie kosten die er vaak nog onvoldoende is. Maar ik kan je wellicht een beetje geruststellen, want je bent niet de enige.

Uit onderzoek van de American Psychological Association naar de mentale gevolgen van de decemberdrukte bleek dat 38 procent van de deelnemers meer stress had tijdens kerst. De voornaamste oorzaken: gebrek aan tijd of geld, de druk om perfecte cadeaus te vinden en familieverplichtingen. (bron nieuwsbrief Psychologie Magazine)

Check hoe het staat met jouw happiness

Om te kijken hoe het met je gaat kun je deze quiz invullen. Door deze quiz voor jezelf regelmatig in te vullen sta je even bij jezelf stil om te polsen hoe het met je happiness gaat.

Onze auteurs hebben ook diverse blogs geschreven over deze periode. Je vindt de blogs hier.

Tips van onze auteurs

Onze auteurs zijn (ervarings)deskundigen. Daarom delen we graag welke tips zij voor je hebben voor de feestdagen:

1. Plan wat je wanneer wilt doen. zorg dat er op de dagen nog genoeg tijd over is zodat je energie niet op is.

2. Staat je kerstboom nog niet, doe het dan samen met anderen. Dan kun jij er lekker bij zitten om de ballen uit te zoeken en aan te geven en dan laat je het zware werk over aan iemand anders. Is nog gezellig ook!

3. Bepaal wat je doet op kerstavond, eerste en tweede kerstdag. Zorg ervoor dat je maximaal 1 keer mensen voor het eten thuis ontvangt en dat je 1 avond niets hebt. Of wellicht een hele dag niets.

4. Als je kookt, zoek dan vooraf de gerechten uit en kies gerechten die je kan voorbereiden zodat je op de dag zelf niet zoveel werk hebt. Ik maakt bijvoorbeeld vaak de producten sous vide klaar zodat ik ook nog eens weinig afwas heb. Kijk ook naar lekkere kant en klaar producten, die kun je vaak goed combineren met vers.

5. Neem een rustmoment per dag van minimaal een half uur. Lees de blogs van Shit or Shine over Kerst op je gemak door of doe iets anders dat je helpt ontspannen.

6. Ga aan tafel zitten naast mensen die je energie geven en die geen energie kosten.

7. Erger je je aan een familielid of voel je dat ze afkeuren wat je doet of besluit? Probeer dat te laten zoals het is, het zijn de gedachten van een ander en niet die van jou. Daar is die ander verantwoordelijk voor, niet jij.

8. Psychologie Magazine heeft een gratis mini-college ontwikkeld waarbij je kan leren om anders om te gaan met de verwachtingen van je familie. Wellicht interessant voor je als je daar tegenaan loopt.

9. Door goed op je voeding te letten houd je ook meer energie over deze dagen. Eet 3 maaltijden (als je lang tafelt) en neem dan niets tussendoor. Kies voor maximaal 1 zoetigheid per dag. En maak een keuze tijdens het diner uit aardappelen, frietjes, pasta, rijst of brood. Gebruik maximaal 1 soort per maaltijd. En kies ook vooral voor groenten, die zijn niet zwaar en daar voel je je goed bij.

10. Tijdens dit soort dagen zit je vaak veel. probeer daarom wat beweging in te bouwen. Maak alleen of samen een rustige wandeling tussendoor, of ga lekker even naar buiten. Daar knap je van op en het geeft je energie.

 

We wensen je een hele fijne Kerst!

Shit or Shine

Krijg inzicht in wat je kunt doen voor beter herstel en een fijner en gezonder leven met en na kanker. Leer meer over VoedingBewegen en Happiness.

Hulp nodig? Vind jouw coach in de vertrouwde CoachClub >>

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn of schrijf je in voor de nieuwsbrief en kies jouw cadeautje.

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Elsbeth

Elsbeth

Mijn passie voor het medische en het zorgen voor de medemens brengen mij bij Shit or Shine. Als leefstijl- vitaliteitscoach en remissiecoach breng ik kanker en leefstijl samen. En speciaal voor de vrouwelijke cancer-survivors draag ik graag mijn steentje bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over ons

Shit or Shine is ‘the place to be’ voor vrouwen met of na kanker. Met een gratis online magazine, challenges, trainingen en coaching helpt Shit or Shine je naar een beter herstel.

Meer over ons >>
Bekijk onze auteurs >>

Categorieën