De diagnose kanker en alle behandelingen die dan volgen, zetten je wereld op z’n kop. Het overkwam Pien drie keer in de afgelopen 25 jaar. Ze heeft er veel van geleerd. Voor haar misschien wel het belangrijkste inzicht: in zo’n periode wil je verbonden blijven met de mensen die er voor je zijn. Hun steun en hulp maken zo’n intensieve periode makkelijker. Hieronder vertelt Pien haar verhaal.
‘Mijn naam is Pien de Ruig (62), ik ben gelukkig getrouwd en gezegend met 4 prachtige kinderen. Toen de jongste (in 2000) vijf maanden oud was, kreeg ik voor de eerste keer te horen dat ik uitgezaaide borstkanker had. Een intensief traject met chemo’s, bestralingen en operatie volgde. In die tijd hadden we nog nauwelijks internet, dus familie en vrienden kwamen langs of belden om te horen hoe het met me ging. Heel lief, maar ik vond het niet prettig dat de kinderen de hele tijd hoorden ‘mama ziek, mama chemo’. Niet dat ik mij ervoor schaamde, maar ik vond het belastend voor ze. Ik viel terug op een heel klein kringetje dat mij hielp in die tijd.

Ik wilde niet de hele dag bezig zijn met mijn ziekte en mijn mobiel
De tweede keer, in 2018, stuurde ik elke maand een pdf bestand per mail om iedereen te informeren hoe het ging. Daarmee was alles wat ik berichtte bijna per definitie oud nieuws. In 2021, de derde keer dat ik de diagnose borstkanker kreeg, misbruikte ik een bekende reisapp. Ik maakte er “Mijn reis naar gezondheid” aan. Iedereen die appte of belde om te horen hoe het ging, verwees ik naar mijn updates op deze reisapp. Ik wilde aan mijn gezondheid werken en de natuur in.
Een gouden vondst
Die manier van communiceren bleek een gouden vondst en daaruit is het idee voor Stamps ontstaan. Stamps is een, heel simpel gezegd, app voor emotionele reizen zoals bij kanker. Door op één veilige plek te delen hoe het met je gaat, met mensen die je zelf kiest, creëer je rust en overzicht. Al jouw dierbaren zijn in één keer op de hoogte en hoeven jou niet ‘lastig te vallen’ om te horen hoe het met je gaat. Dat leverde mij heel veel steun, betrokkenheid en hulp op. Elke week reed een andere vriendin mij naar mijn behandeling. Vrienden boden aan om te koken of op andere manier te helpen. Ik ontving zelfs kaarten van collega’s van vroeger van wie ik het nooit verwacht had. Ontroerend.
De missie van Stamps
Al die betrokkenheid was goud waard en hielp mij om een heel pittig jaar goed door te komen. Ik had dat de eerste twee keer dat ik behandeld werd, lang niet zoveel steun en hulp ervaren. Uit die geweldige ervaring ontstond ook de missie van Stamps, onze sociale onderneming, om verbindingen tot stand te brengen als levens op zijn kop staan. Je moet er niet aan denken dat mensen het in hun eentje moeten doen.
Inmiddels bestaan we 3 jaar. Meer dan 55.000 mensen gebruiken Stamps. Verpleegkundigen in ruim 45 ziekenhuizen in Nederland en België, herkennen de waarde van Stamps en helpen ons bij het vergroten van onze impact. Wat dat is wat we met het team van Stamps beogen; impact maken. Verbindingen tussen patiënten en hun dierbaren tot stand brengen als dat o zo hard nodig is.’
Meer weten of direct starten? Kijk op www.stamps-app.com voor meer informatie. Benieuwd naar het interview dat Elsbeth met Pien had? Dat kun je hier bekijken.
Op de foto boven dit blog zie je Pien samen met haar dochter (en co-founder van Stamps) Tess van Logtestijn. Credits Angeliek de Jonge.