Mentaal goed voelen, Sociale leven

6 tips voor het lezen van emoties in tekstberichten 

door 

Krijg jij ook wel eens een appje of berichtje waarvan je denkt: wat moet ik hiermee? Het ontcijferen van emoties in tekstberichten kan lastig zijn. Is iemand boos op je, of gewoon druk of moe? Er zijn een paar manieren om erachter te komen wat iemand precies bedoelt. 

Hoe decodeer je emoties in sms-berichten?

Het is makkelijk als mensen in hun bericht vertellen dat ze boos of verdrietig zijn, of als ze een emoji aan het einde van een tekst plakken. Dat is lekker duidelijk. Maar wat als ze dat niet doen? Aangezien zelfs face-to-face communicatie verwarrend kan zijn, verbaast het ons niets dat korte of onduidelijke berichten tot rampzalige misverstanden kunnen leiden. 

In dit tijdperk van technologie moeten we niet alleen persoonlijke interacties decoderen, maar ook tekstberichten. Hoe weten we wat een persoon voelt als we diens gezicht of lichaamstaal niet kunnen zien? 

Hier zijn zes tips om je op weg te helpen en je te helpen emoties in tekstberichten beter te ontcijferen, of in ieder geval te voorkomen dat je overhaaste conclusies trekt: 

1. Ga uit van goede bedoelingen

Tekstberichten zijn een moeilijk medium om emoties over te brengen. We hebben geen gezichtsuitdrukkingen of stemgeluid of gesprek om ons meer informatie te geven. En over het algemeen zijn sms’jes of WhatsApp-berichten kort en bieden ze heel weinig informatie om mee te werken. Een smiley of een reeks uitroeptekens kan helpen om duidelijk te maken dat het bericht positief bedoeld is, maar berichtjes bevatten deze indicatoren niet altijd. De drukke agenda’s van onze vriendinnen kunnen tot korte berichten leiden en de sarcastische humor van een partner of familielid worst niet altijd zo opgevat. 

Als er in het bericht niet staat: “Ik ben boos”, ga er dan niet vanuit dat degene die het bericht verstuurd heeft boos is. Je kunt er beter vanuit gaan dat de zender goede bedoelingen heeft, dat voorkomt waarschijnlijk ook een hoop onnodige discussies.

2. Wees je bewust van onbewuste vooroordelen

Een onderzoeker die talloze teams van emotie-codeerders heeft getraind merkte dat zelfs getrainde programmeurs (die wekelijks bijeenkomen om dit onderwerp te bespreken), het niet altijd eens zijn over welke emotie (of hoeveelheid emotie) wordt uitgedrukt. Mensen zien emoties gewoon niet op dezelfde manier. We hebben onbewuste vooroordelen die ertoe leiden dat we verschillende conclusies trekken op basis van dezelfde informatie. 

Ook verschillen mannen en vrouwen vaak in de manier waarop ze de emoties van anderen interpreteren. Als Bob schrijft: “Mijn vrouw is ons tienjarig jubileum vergeten”, denken mannen misschien dat Bob boos is, terwijl vrouwen denken dat Bob verdrietig is. 

Onze emotie-detectie-vaardigheden worden beïnvloed door onze persoonlijke kenmerken. Als het gaat om het detecteren van emoties in berichtjes, probeer dan te onthouden dat onze onbewuste vooroordelen onze interpretaties beïnvloeden. De emoties die we detecteren kunnen dus net zo goed een weerspiegeling zijn van dingen over onszelf als de informatie in de tekst. 

3. Onderzoek de emotionele ondertoon van de woorden zelf

De woorden die mensen gebruiken hebben vaak een emotionele ondertoon. Denk aan enkele veelvoorkomende woorden zoals liefde, haat, geweldig, hard, werken, ontdekken of kitten. 

Als een tekst luidt: “Ik hou van deze prachtige kitten”, kunnen we makkelijk concluderen dat het positieve emoties uitdrukt. Als een tekst luidt: “Ik haat dit harde werk”, lijkt dat behoorlijk negatief. Maar als een tekst luidt: “Deze prachtige kitten is hard werken”, welke emotie denken we dan dat er wordt uitgedrukt? 

Een manier om emoties te detecteren wanneer ze gemengd lijken te zijn, is door gebruik te maken van de “zak-van-woorden”-methode. Dit betekent alleen dat je elk woord afzonderlijk bekijkt. Hoe positief zijn de woorden “kitten” en “geweldig”? En hoe negatief zijn de woorden “hard” en “werk”? Door te kijken hoe positief en negatief elk woord is, kun je misschien de overheersende emotie achterhalen die de verzender probeert uit te drukken. 

4. Ga er niet vanuit dat je weet hoe iemand zich voelt

SMS-berichten zijn niet alleen kort. Ze zijn ook incompleet. Met sms-berichten missen we vrijwel zeker informatie. We kunnen er niets aan doen dat we dan proberen de hiaten op te vullen met de informatie die we hebben, en dus beginnen we na te denken over hoe we ons zouden voelen in de situatie die de verzender beschrijft. 

Helaas zijn er enorme individuele verschillen in hoe mensen zich voelen in een bepaalde situatie. Als ik bijvoorbeeld in armoede ben opgegroeid, zou het verdienen van €30 per uur me een super goed gevoel kunnen geven; maar als ik ooit CEO was bij een Fortune 500-bedrijf, zou ik me misschien ontevreden of zelfs depressief voelen van €30 per uur. De emoties die in een bepaalde context naar boven komen, zijn dus sterk afhankelijk van onze unieke perspectieven en ervaringen. Dit maakt het erg moeilijk om te raden hoe iemand anders zich voelt. Vraag jezelf altijd af: trek je jouw conclusies op basis van emotionele informatie die door de andere persoon is verstrekt, of doe je aannames uitsluitend op basis van hoe jij je in dezelfde situatie zou voelen? 

5. Onderzoek je theorie van emotie

Academici zijn niet de enigen met een emotie-theorie; iedereen heeft er een, zelfs jij. We hebben allemaal een idee over waar emoties vandaan komen en wat ze betekenen. Het kan helpen om bewust je eigen (mogelijk onbewuste) veronderstellingen over hoe emoties werken te onderzoeken. Denk je dat gevoelens als boosheid en verdriet afzonderlijk en van elkaar te scheiden zijn, of denk je dat ze samen kunnen gaan? 

Onderzoek suggereert dat we de neiging hebben om een ​​grotere hoeveelheid discrete emoties te ervaren, zoals angst, als reactie op specifieke omgevingsfactoren, zoals het ontmoeten van een beer in het bos. Dat gezegd hebbende, toont het onderzoek ook aan dat wanneer we één negatieve emotie voelen, we veel meer kans hebben om ook andere negatieve emoties te voelen. Dit bewijs heeft belangrijke implicaties voor het interpreteren van emoties in teksten. Als je met succes hebt ontdekt dat een persoon verdrietig is, kun je er bijna zeker van zijn dat ze zich ook angstig of boos voelen.

6. Zoek meer informatie

Als je nog steeds niet weet wat de emotie in een bericht is, zoek dan meer informatie. In een voorbeeld hierboven miste de vrouw van Bob hun 10-jarig jubileum. Wat als je Bob zou vragen je meer te vertellen? Bob zou je kunnen vertellen dat zijn vrouw is overleden en dat ze daarom hun jubileum heeft gemist. Plotseling is het eenvoudig om te geloven dat Bob meer verdriet dan woede voelt.

Waar het op neerkomt, is dat je moet proberen te voorkomen dat je gaat gissen. Stel vragen, wees empathisch en probeer de wereld door het gezichtspunt van de ander te zien. 

Wil je meepraten over dit onderwerp? Word lid van de besloten Shit or Shine Community op Facebook >>

Actief aan de slag met je herstel? Bekijk onze challenges en trainingen >>

Heb je vragen over je herstel? Vraag gratis een Start Herstel gesprek aan >>

Behoefte aan persoonlijke ondersteuning? Op Shit or Shine MijnCoach vind je deskundige hulp bij je herstel >>

Deel dit bericht:

Foto van Elsbeth

Elsbeth

Mijn passie voor het medische en het zorgen voor de medemens brengen mij bij Shit or Shine. Als leefstijl- vitaliteitscoach en remissiecoach breng ik kanker en leefstijl samen. En speciaal voor de vrouwelijke cancer-survivors draag ik graag mijn steentje bij.

Meer artikelen

Andere artikelen

In het basisartikel over veerkracht na kanker deelden we zes manieren om je innerlijke kracht in de herstelperiode te versterken. Dit blog is onderdeel van

...

In het basisartikel over veerkracht na kanker deelden we zes manieren om sterker in je herstel te staan. Dit blog verdiept één van die pijlers:

...

In het basisartikel over veerkracht na kanker deelden we zes manieren om sterker in je herstel te staan. Dit blog is onderdeel van die serie

...

Ben jij ervaringsdeskundige en wil jij jouw verhaal delen?

Wil je zelf als coach aan de slag via onze community?

Nieuwsbrief

Niks missen van Shit or Shine?

Andere artikelen

In het basisartikel over veerkracht na kanker deelden we zes manieren om je innerlijke kracht te versterken. Dit laatste blog uit de serie gaat over

...

Stel je voor: je bent op een feestje en iedereen praat door elkaar. Voor je ziekte kon je daar prima tegen. Nu merk je dat

...

De diagnose kanker en alle behandelingen die dan volgen, zetten je wereld op z’n kop. Het overkwam Pien drie keer in de afgelopen 25 jaar.

...

#veerkracht! Check onze actie en blogserie voor Borstkankermaand!