Als cancer-survivor kun je nog klachten krijgen/hebben van de behandeling. Dat is vaak afhankelijk van het soort behandelingen dat je hebt gehad, maar ook van je leeftijd en het geslacht. Je genetisch profiel, co-morbiditeit en leefstijl spelen ook mee.  

Tijdens de behandeling van kanker kun je inspelen op de behandelingen die je gaat krijgen. Als cancer-survivor kun je alleen nog aanpassingen maken in je leefstijl om de late effecten te voorkomen of te verminderen. Dus ook jij kan aan de slag met je leefstijl. En dat doe je door je voeding, door te bewegen en door erover te praten.  

Tijd voor jezelf

Gelukkig zijn we allemaal verschillend en heb je als eerste al de keuze of je wel of niet wilt weten wat deze late effecten van je behandeling kunnen zijn. Wil je het niet weten, dan is dat helemaal prima. Zorg er dan ook voor dat je het niet weet. Dat kan op positieve wijze bijdragen aan je herstel. 

Wil je wel weten wat de mogelijke late effecten zijn van de behandelingen die je hebt gehad dan kun je daar naar vragen bij je arts. En dat zou ik dan ook doen, zodat dit voor jou ook positief bijdraagt aan je herstel. 

Wat is het toch geweldig dat je aanpassingen kan maken in je leefstijl om beter te herstellen. Door de juiste voeding en beweging kom je al heel ver. Daarnaast is het belangrijk dat je jezelf accepteert zoals je nu bent. Erken dat de ziekte kanker veel heeft veranderd. En werk aan jezelf. Neem tijd voor jezelf, verdiep je in jezelf.  

Aanpassingen maken in je leefstijl

Hetgeen je eet heeft veel invloed op je lichaam en hoe je je voelt. Door gezonde voeding, afgestemd op cancer-survivors, ga je je beter voelen en kom je in je kracht te staan. Denk hierbij aan bepaalde groente, fruit, noten, zaden, pitten, superfoods en gezonde vetten. En niet vergeten om veel water te drinken. In de training Fitter na kanker – module voeding, vind je hier alle informatie over.  

Bewegen gaat je ook helpen om je vermoeidheid en je chemo-brein te verminderen. Begin maar eens met iedere dag een wandeling te maken. 30 minuten per dag wandelen heeft heel veel positieve effecten op je lichaam en je geest. Een mooie uitdaging. Lekker buiten om het tijdstip dat jou het beste past.  

Een soort rouwproces, maar dan over jezelf 

Zit het in je koppie nog niet zo goed, dan kun je daar over praten. Je kan ook hulp gaan zoeken. Inmiddels zijn er veel ervaringen met cancer-survivors als het gaat over psychische klachten en zelf-acceptatie. Het is een soort van rouwproces wat je doormaakt, maar dan over jezelf. En ben je angstig dat de kanker terugkomt dan kun je daar ook mee om leren gaan. Als het gaat om je koppie dan zijn er vele cancer-survivors die daar dezelfde ervaringen mee hebben. En gelukkig kun je er iets aan doen. Blijf er vooral niet mee zitten.  

Tijdens mijn opleiding als remissiecoach hebben we hier heel veel aandacht aan besteed. Daarnaast ga ik binnenkort nog een cursus volgen speciaal gericht op angst na kanker. Jullie snappen dat ik de tips en tricks maar al te graag met jullie wil delen. Dus houd het magazine in de gaten of neem een abonnement op de nieuwsbrief zodat je niets ontgaat.  

Liefs Elsbeth