Waar kun je aandacht aan schenken om bij te dragen aan je eigen energie, fitheid, shine & sparkle? Daarvoor zijn de 6 best sparkles beschreven. Wil je iets veranderen of uitproberen? Top. Probeer het dan 10 dagen vol te houden zodat je goed kan bepalen of het bij je past of op welke manier het bij je past.

Water

Drink veel water, het is goed om al je afvalstoffen af te voeren en je lichaam van het benodigde vocht te voorzien. Minimaal 2 liter. Kies voor 3-5 bulkmomenten (ochtend – middag – avond) als dat lukt, maar niet een half uur voor, tijdens en een half uur na de maaltijd. Lukt dat niet neem dan je flesje overal mee naar toe en drink elke keer kleine beetjes.

Zonlicht

Lekker naar buiten, het liefst iedere dag. En kies je sparkle-moment als de zon schijnt door even buiten in het zonnetje te gaan zitten. Goed voor lichaam en geest.

Voeding

Gezonde voeding. Focus op groente, fruit, noten, zaden en pitten. Beetje vis en vlees (vooral kip, beetje rund en geen varken). Alles lekker vers. Kies voor 3-6 eetmomenten per dag, geef het lichaam de tijd voor de vertering en daarna kan de energie gebruikt worden om alle andere processen in het lichaam aandacht te geven. 12-16 uur niet eten kan dan ook helpen.

Slaap

Minimaal 8 uur slaap. Goed voor je lichaam en je geest. Heb je meer nodig, neem dan meer tijd. Je biologische klok ligt ergens tussen 19 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends. Na de warme maaltijd gaat je lichaam zich voorbereiden op de slaap. Kies dan niet voor intensief bewegen, een klein rustig ommetje in de avondlucht is natuurlijk prima.

Ontspanning

Wat is voor jou ontspanning? Schenk daar aandacht aan. Geniet ervan, het zal je energie geven. Maak een lijstje van ontspanningsmomenten voor je en ga ze uitproberen.

Beweging

Bewegen en dan het liefst buiten. Heel fijn en gezond voor je. Voor mij is dat als eerste in de ochtend als het nog stil buiten is. Met de honden een rondje van 15 minuten door het bos, mijn meditatiemoment van de dag. Wat is jouw fijne moment om te bewegen? En als je eerst gaat bewegen en daarna pas gaat ontbijten ben je voor je lichaam nog beter bezig. Als je lichaam dat accepteert tenminste.

Spot on Sparkle. Let’s go for the shine.

Maak de top-6 in de volgorde die jou het meest aanspreekt met op 1 het sparkle moment die het meest bij je past. Kies dan dat Sparkle moment (max 3 per keer) om uit te gaan proberen. Probeer het 10 dagen vol te houden en beoordeel wat het met je doet. Kijk op welke manier het in je leven kan passen. Deze sparkle-momenten zijn nodig om je beter te gaan voelen. Zie deze momenten dan ook als een belangrijk iets voor jou. En laat het niet versloffen omdat iemand anders of andere dingen belangrijker lijken. Plan ze in in je dagelijks ritme. Het gaat om jou!